נושא מהירות אתרים הוא נושא כאוב ומורכב, בעלי אתרים רבים וגם בוני אתרים רבים לא מבינים מספיק לעומק את כל שרשרת הגורמים אשר משפיעים על זמני טעינה של דף אינטרנט ומהירות אתר בכלל. קיימים הרבה מיתוסים וחצאי אמיתות שנשמעים פעמים רבות וכמו כן גם קיימות השערות רבות או פירושים שגויים למונחים והסברים טכניים בנושא.

ציון מהירות אתר
ציון מהירות אתר מושלם

מה משפיע על זמן טעינה של אתר?

קיימים גורמים רבים אשר משפיעים על מהירות הסופית של טעינת אתר והזמן אשר לוקח לדף אינטרנט ספציפי באותו אתר להיטען, ניתן לחלק את הגורמים לשני קטגוריות, גורמים הקשורים לקוד באתר וגורמים הקשורים לשרת האחסון של האתר.

איך לבדוק מהירות אתר?

קיימים כמה כלים שעוזרים לבדוק מהירת אתר ופירוט של זמני טעינה ומשאבים של עמודי אינטרנט בחינם כמו:

חשוב לזכור כי כל פעם הבדיקה נעשית מחדש והתוצאה יכולה להיות מעט שונה בכל פעם, הסיבה לכך תלויה במספר גורמים כמו מיקום השרת הבודק, הדפדפן הבודק, הימצאות של גרסת קאש של העמוד הנבדק, עומס כללי של השרת הנבדק באותו רגע ועוד גורמים נוספים.

 

גורמים המשפיעים על מהירות אתר הקשורים לקוד באתר

איכות הקוד

קוד לא יעיל שנכתב ללא התחשבות בזמני הטעינה עלול לגרום להאטה של זמני טעינה, למשל:

  • קוד המכיל מספר מיותר של פניות שרת, פעולה הצורכת זמן רב בזמן טעינת דפי אינטרנט.
  • קוד HTML , CSS עם רווחים מיותרים – דורש לדפדפן זמן ארוך יותר בכדי לקרוא את הדף.
  •  שימוש בפרמטרים מיותרים ולולאות מורכבות, קוד "לא אלגנטי" מבצע חישובים באופן איטי לעומת קוד "אלגנטי" ויעיל שמבצע את אותו חישוב ומחזיר תשובה בזמן קצר יותר.

מספר המשאבים הנטענים בדף אינטרנט

בכל טעינה של דף אינטרנט קיימים משאבים שנטענים למשל: קבצי CSS, סקריפטים כגון JS, תמונות, קבצי מדיה וכד'. ככל שמספר המשאבים גדול יותר הדפדפן צריך להוריד יותר קבצים, פעולה שצורכת עוד זמן.

משקל המשאבים הנטענים בדף אינטרנט

בהמשך לסעיף הקודם לכל משאב הנטען יש משקל בKB, ככל שהמשקל של כל משאב ומשאב גדול יותר כך גם זמן ההורדה שלו גדול יותר ולרוב ישפיע לרעה על זמני הטעינה. למשל דף אינטרנט המכיל קובץ גדול במיוחד כמו וידאו (שלרוב שוקל כמה עשרות או מאות MB) עלול להכביד מאוד על טעינה של דף בגלל שדף כזה ישקול פי כמה וכמה לעומת דף ממוצע.

סך משקל (בKilobyte) של דף האינטרנט הנטען

סך המשקל של דף האינטרנט שנטען הוא למעשה סך המשאבים הנטענים, בין אם מדובר במעט משאבים עם משקל רב או מספר רב של משאבים עם משקל נמוך יחסית. דף עשר שוקל 10MB יטען (לרוב) לאט יותר מאשר דף אינטרנט אשר שוקל 1MB.

מספר ההפניות (Redirects) בדף האינטרנט הנטען

אם מקור המשאבים הנטענים עוברים הפנייה, למשל הפניה לאותה כתובת עם או בלי WWW או לאותה כתובת עם או בלי HTTPS אז לזמן הטעינה מתווסף הזמן שלוקח להפניה להתבצע.

טעינה של משאבים וסקריפטים חיצוניים

כאשר דף אינטרנט מסוים טוען משאבים משרתים חיצוניים כמו למשל פונטים של גוגל, אז זמן הטעינה מסתמך כעת גם על גורם שלישי שאין לנו שליטה עליו והוא זמני הטעינה של האתר החיצוני, לרוב אם מדובר באתרים גדולים כמו גוגל אז אין בעיה והטעינה מהירה ואופטימלית אך במקרים אחרים המקרה לא תמיד זהה וטעינה חיצונית עלולה להאט אתרים.

אי שימוש בזיכרון מטמון (Cache)

השימוש בזיכרון המטמון מאפשר לחסוך במשאבי שרת כמו זיכרון RAM וצמצום מספר הפניות לבסיסי הנתונים שחוסכים במספר הפניות לשרת. שימוש אופטימלי בזיכרון מטמון משפר משמעותית את זמני הטעינה ואת חווית המשתמש של המבקרים באתר.

גורמים המשפיעים על מהירות אתר הקשורים לשרת אחסון

זמן עד לביט ראשוני TTFB – time to first byte

הזמן עד לביט הראשוני הוא הזמן אשר לוקח לשרת להגיב לאתר שגולש הקליד ( או לחץ על קישור) כתובת אינטרנט בדפדפן, בנקודה זו הדפדפן (הלקוח) מחכה לתגובה ראשונית מהשרת המאחר של האתר, הזמן הזה נקרא TTFB ונשאף לשפר אותו במידת האפשר.

שימוש אופטימאלי בזיכרון מטמון ברמת השרת (Cache)

כמו שיש זיכרון מטמון ברמת האתר קיים גם זיכרון מטמון ברמת השרת כגון VARNISH או Reverse proxy המהווים גם הם גורם משמעותי מאוד בשיפור זמני טעינה וחסכון בעלויות האחסון ותעבורת השרת.

המרחק הפיזי בין הלקוח לשרת

למידע לוקח זמן לעבור בין שתי נקודות פיזיות, וככל שהמרחק בין השרת המארח לבין המיקום של הגולש (הלקוח) גדול יותר כך גם גדל הזמן שלוקח להעביר את המידע, לכן אם ידוע שלאתר מסוים יש בעיקר מבקרים מישראל אז לרוב יהיה מומלץ לאחסן את האתר באותה מדינה כך שהמרחק הפיזי שהמידע צריך לעבור יהיה הקטן והמהיר ביותר.

רמת העומס בשרת המארח

באתרים רבים אשר מאוחסנים בשרת שיתופי עלולים לסבול מאיטיות באתר עקב עומס שכלל לא באשמתם אלא באשמת חברת אחסון ואתרים אחרים היושבים גם על אותו אחסון שיתופי אשר גוזלים את רוב המשאבים של אותו שרת ולא מותירים מספיק משאבים לאתרים אחרים וגורמים להאטה. כאשר יש חשד לאיטיות עקב עומס על השרת השיתופי ניתן לפנות לחברת האחסון ולבקש לבדוק את המקרה ולמצוא פתרונות.

כמות הביקורים באתר ורמת השימוש רוחב הפס

ככל שלאתר מסוים יש יותר ביקורים יש עלייה ברוחב הפס, מכיוון שכל ביקור דורש העברה של כמה KB של מידע מהשרת ללקוח, לכן ככל שיש יותר ביקורים מועבר יותר מידע, במידה ויש כמות ביקורים גדולה בזמן מצומצם נוצר יותר עומס על השרת שבסופו של דבר יכול להוביל לאיטיות.

כמות הזיכרון RAM המוקצה בשרת

כאשר מאחסנים אתר בשרת וירטואלי (VPS) או בשרת ייעודי (Dedicated server) יש גם הקצאה מסוימת של זיכרון RAM, למעשה מדובר ביכולות העיבוד, ובכדי לעבד כמות גדולה של תעבודה יש צורך בהקצאת זיכרון גדולה יותר. במידה ואין מספיק זיכרון ביחס לכמות התעבורה אתר יכול להפוך איטי ואפילו ליפול עקב העומס. עם זאת להוסיף זיכרון לשרת שיש לו מספיק זיכרון לא ישפר באופן משמעותי את מהירות הטעינה אם בכלל.

כלים לשיפור מהירות אתר

שימוש בCDN

התרגום לעברית של CDN) Content Delivery Network) הוא "רשת להעברת תוכן" שמטרתה בנוסף לשיפורי אבטחה ומניעת התקפות DDOS, היא גם האצת האתר, CDN מאיץ מהירות אתר בכך שהוא מעתיק את קבצי המקור של האתר למספר רב של שרתים המפוזרים ברחבי העולם, במטרה שכל גולש שיגיע לאתר יעבור דרך שרת הCDN הקרוב ביותר למיקום הפיזי של ובכך מוריד את העומס מהשרת המקורי וגם מוריד את זמן ההמתנה בגלל שמרחק הפיזי הוא הקטן ביותר. חשוב לשים לב שלעיתים שימוש בCDN לא משפיע על מהירות האתר או בעל השפעה זניחה זה תלוי בסוג הCDN וגם תלוי במיקומי השרתים של הרשת, במידה ואין שרת קרוב להיכן שמרבית הגולשים מגיעים ממנו אז שרת מקומי אחד יכול לבצע עבודה לא פחות טובה.

ספקי CDN פשוטים/זולים/גרסה בחינם:

מהווים פתרון פשוט וקל למרבית האתרים שצריכים שיפורי אבטחה, חלוקת עומסים ושיפור מסויים של זמני הטעינה.

  • CloudFlare שירות הCDN הפופולרי בעולם בעיקר בגלל הגרסה החינמית שהם מספקים, שנותנת מענה לא רע לאתרים קטנים.
  • Incapsula  חברה ישראלית אשר מספקת שירותי CDN במחירים נוחים
  • PHOTON פתרון חינמי מבית WORDPRESS JetPack אשר מכיל בתוכו CDN לאחסון וטעינת תמונות דרך שרתי וורדפרס, פתרון זה לא מהווה פתרון לבעיות אבטחה אבל כן פותרות להורדת עומסים משרת המקור ומהירות טעינת קצבי מדיה (תמונות).

ספקי CDN מתקדמים

  • Akamai חברת ענק המציעה מגוון רחב ומתקדם של פתרונות אופטימיזציה והאצה לאתרים, (מתאים בעיקר לארגונים גדולים ואתרי ענק).
  • Amazon CloudFront את אמזון לא צריך להציג, לחברת הענק יש גם פתרונות אחסנה והאצה לאתרים לפי שימוש.
  • MaxCDN חברה המציע פתרונות גם לאתרים קטנים החל מ9$ לחודש (לפי שימוש) וגם לאתרים גדולים.

כיווץ תמונות

תוספי קאש (מטמון) Cache

לאלו המשתמשים בוורדפרס, עשו לכם חיים קלים וכבר קיימים בשוק מספר של תוספי קאש מצוינים בחינם או בתשלום כגון:

  • WP Super Cache – תוסף חינם עם הרבה אופציות מתקדמות ועם זאת יחסית פשוט להגדרה.
  • Breeze – תוסף מבית Cloudways פשוט מאוד לתפעול ומותאם לאחסון של אותה חברה אך עם זאת יכול לעבוד גם עם שרתי אחסון אתרים.
  • WP Total Cache – תוסף עם שליטה כמעט מלאה בהגדרות, שליטה מלאה מאפשרת שיפור משמעותי מאוד של זמני הטעינה אבל זה רק בהנחה שאתם יודעים מה אתם עושים, במידה ואתם לא מתמצאים בשליטה של ההגדרות אתם עלולים למצוא כי גרמתם יותר נזק מאשר תועלת בשימוש בתוסף זה וכמו כן מקרים שבוא הקאש לא ימחק ועדכונים באתר לא יראו בפועל.

שאלות נפוצות לגבי זמני טעינה ומהירות אתר

  • כמה זמן צריך לקחת לאתר להיטען?
  • האם אתר איטי פוגע במיקומים בתוצאות החיפוש בגוגל?
  • האם אני צריך שרת אחסון יקר בשביל לגרום לאתר שלי להיטען מהר?
  • האם שימוש במספר רב של תוספים (פלאגינים) באתר וורדפרס הופך אתר לאיטי?
  • האם אתר כבד עם הרבה תמונות נהיה איטי?

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *